Mit jelent az úgynevezett kagylós kopás a gumiabroncsokon? Miért veszélyes maga a jelenség, lehet-e javítani, illetve hogyan lehet megelőzni a kialakulását? Autót használva ezekre a kérdésekre ideális esetben ismerni kellene a választ.
Emiatt szerettünk volna külön is foglalkozni a kérdéskörrel. Máris megmutatjuk tehát, mi mindent célszerű tudni a kagylós kopás kialakulásáról, veszélyeiről és megelőzéséről.
Mi az a kagylós kopás az autógumik esetében?
Az autón lévő gumiabroncsok egyenlőtlen kopásának tipikus jelensége. Annak a következménye, amikor a futófelület nem egyenletesen kopik. Emiatt egy jellegzetes kagylószerű mintázat alakul ki a gumik felszínén.
Amit szemmel is aránylag jól lehet látni akár távolabbról is, a gumiabroncsok menetirányú görgetésével pedig határozottan kitapintható. A lényeg, hogy a kagylós egyenlőtlen kopás rontja a gumiabroncsok teljesítményét.
A futófelület egyenlőtlen felszíne azt fogja eredményezni, hogy menet közben a tapadás sem lesz egyenletes, ezért célszerű megismerni a probléma kialakulásának az okát, másrészt a lehetséges megelőzésével is foglalkozni kell.
Mitől alakulhat ki a gumik egyenlőtlen kagylós kopása?
A kagylós kopás problémáját mindig a lengéscsillapító hibája okozza. Amint a lengéscsillapító nem tompítja kellően az út menet közbeni egyenlőtlenségeit, az autó már nem fogja hatékonyan kivédeni az úthibák okozta terhelést.
A folyamat végén a gumiabroncsokon fog meglátszani az útfelület egyenetlenségeivel szemben csökkenő ellenállás negatív nyoma. Ha ezt szemmel nem is érzékeljük elsőre, egy speciális, menet közben hallható szokatlan búgó hang fogja jelezni a kagylós kopást.
Két fontos kérdésre kell választ találni ennek kapcsán: mit lehet tenni megoldásként, illetve hogyan lehet egyáltalán megelőzni a kagylós kopás kialakulását?
Lehet-e reális esélye a kagylós kopás utólagos javításának?
Minimális az esélye annak, hogy az egyenlőtlen kagylós kopással utólag bármit is kezdeni lehessen érdemben. Ha egyszer a kopás előrehaladott állapotban van, akkor a javítás nem kivitelezhető. Viszont valamit kezdeni kell a dologgal.
Ha ugyanis a futófelület egyenlőtlenül kopni kezd, az negatívan hat a gumik teljesítményére. A tapadás már nem lesz 100%-os, különösen csapadékos időben, nedves és csúszós útviszonyok között. Jobb híján nincs más megoldás, cserélni kell a gumiabroncs szettet.
Hogyan előzhető meg a gumik egyenlőtlen kopásának a kialakulása?
Mivel maga a probléma a lengéscsillapítók diszfunkcionalitásából tud kialakulni, ezért nem nehéz kikövetkeztetni a megelőzés legjobb módját. Minden egyes adandó alkalommal célszerű megnézetni, hogy a lengéscsillapítók megfelelő állapotban vannak-e.
Erre jó apropó lehet az időszakos gumicsere, a műszaki vizsga, de akár az olajcserével egy körben is el lehet végeztetni ezt a munkát. Még jobb, ha ezen felül kátyús utakon mérsékelt tempót választunk és jobban odafigyelünk.
A témához kapcsolódó bejegyzésünket olvasta már?
Kattintson a részletekhez: A tavaszi gumicsere javasolt ideje és szempontjai