A gumik rugalmasak és ellenállók, ideális körülmények között éveken át kitarthatnak.
Az abroncsok, bizonyos esetekben szabálytalan módon kophatnak, ami defekthez vagy akár balesethez is vezethet.
A gumik kopásállapotát szemrevételezéssel, összehasonlítással magunk is értékelhetjük.
Féloldalas kopás
- Féloldalas kopás a futómű nem megfelelő beállítása miatt történhet. Ez alatt azt értjük, hogy a kerekek túlzottan szét- vagy éppen összetartanak a gyári értékhez képest. Így a kerék a gumi egyik felén jobban tapad és így erőteljesebb a kopás.
- A tengelygeometria torzulása a figyelmetlen vezetés miatt is kialakulhat. Mindannyian ismerjük a magyar utakra jellemző kátyúkat, de még a padkának ütközés is okozhat ilyen téren problémákat. Egy-egy ilyen esemény után érdemes az abroncs mellett a futómű beállításait is ellenőriztetni.
- Ilyen kopást okozhat még a nem gyári abroncsméret és a karosszéria helytelen szerelése is.
- Megelőzni rendszeres ellenőrzéssel és gyári értékek betartásával lehetséges.
Középső kopás
- A középső kopás a nagy teljesítményű járműveknél fordul elő leggyakrabban.
- Nagy sebesség mellett a gumiabroncs futófelületének közepe erősebben nyomódik az úttesthez, így erősebb is a középső felület kopása. Ez a folyamat felgyorsulhat, ha a gumiabroncsot a gyári nyomás maximumához közel, vagy felette tartjuk.
- Itt a futómű ellenőrzése és a guminyomás gyári értéken belül tartása a legbiztosabb eljárás.
Kopás mindkét szélen
- Ha a gumiabroncs mindkét szélen kopottabb, valószínűleg alacsony a benne lévő nyomás, ami csökkenti a bordázat élettartamát a szélein és túlmelegedéssel járhat, ami a gumiabroncs tartósságát rontja.
- Pénztárcánkba is jobban bele kell nyúlnunk, a gördülési ellenállás növekedése miatt.
- A nyomás rendszeres ellenőrzése (2 hetente, de legalább havonta) a probléma megelőzéséhez nélkülözhetetlen.
Kagylós kopás
- Kagylós kopásról beszélünk, amikor a futófelület különböző helyeken, egyenetlenül kopik, ami jellegzetes, kagyló formájú mintázatot eredményez. Ezt kezünkkel is észlelhetjük miközben a gumit a menetiránynak megfelelően görgetve kézzel végig tapintjuk.
- Ezt a kopástípust általában a lengéscsillapító hibájára lehet visszavezetni. Ha az autó nem tudja felfogni az úthibák és egyenetlenségek erejét, az a gumi egyenetlen kopásához vezethet.
- A lengéscsillapító rendszeres ellenőrzése szükséges a kagylós gumi kopás megelőzéshez.
Diagonális kopás
- A kerekek kúszása eredményezhet ilyen kopást, a gumin egy, az autó síkjához képest 45 fokos szöget bezáró kopásminta jelentkezhet.
- Ez a kopás az első kerekes autókra jellemző.
- A futómű, a lengéscsillapító és a keréknyomás ellenőrzésével megelőzhető.
Kordszál szakadása
- A gumiabroncs oldalából kitüremkedő dudor nagyobb kátyúba vagy magasabb járdaszegélybe futás miatt jelentkezhet.
- A kordszálak elszakadását peremfalszakadás követheti, kevésbé súlyos esetben dudorok jelenhetnek meg az abroncson.
- A körültekintő vezetés és a kátyúra futás utáni abroncs ellenőrzés a legjobb mód a későbbi problémák elkerülésére.
Futófelületi darabok kiszakadása
- A nagy teljesítményű terepjárók estén jellemző, de nem gyakori.
- Kanyarodás és erős gáz mellett a belső íven futó kerék elveszti a tapadását, kipörög és kis darabok szakadnak ki a gumi futófelületéből.
- Óvatosabb, kevésbé „sportos” gázadással megelőzhető a gumi roncsolódása.
Foltos kopás (lapra fékezés, radírozott kopás)
- Nagy erővel történő („satu”) fékezés okozza. A kerekek leblokkolnak, úttal érintkező felületük erősen felhevül, intenzíven kopik, fekete csíkot hagyva az aszfalton.
- ABS-el rendelkező autók esetén ez a kopásfajta ritkább, de nem gátolja meg teljesen a gumik kopását.
- A gumikat kímélő óvatosabb vezetési stílussal előzhető meg.
Néhány összefoglaló tanács a gumiabroncs állapotának ellenőrzéséhez
- Az abroncsok állapotát két hetente, de legalább havonta ellenőrizzük.
- Kátyúba hajtás vagy padkára futás esetén vegyük fontolóra a futómű műszeres ellenőrzését megfelelő szakszervizben, vagy gumiszervizben.
- A guminyomás ellenőrző mérését lehetőleg hideg állapotban végezzük, ellenkező esetben már 1 megtett km is növeli a nyomást, így nem kapunk valós mérési eredményt.
- Abban az esetben, ha a gumikba épített jelzősávok a felszínre kerülnek, egy szintben a bordákkal, azonnal ki kell cserélni a gumikat.
- A gumiprofil mélységét is figyelni kell, szakszervízben külön eszközt használnak erre a célra, de ennek hiányában egy százas érmével is elvégezhető az ellenőrzés. Ha az ezüst külső kör elmerül a gumi bordái alá, a profilmélység még megfelelő.
- 4 mm alatt veszélyesnek tartják, így ha az ezüst kilátszik, az abroncsot cserélni kell.
- 2 mm alatti profilmélység mellett nem csak hogy büntetendő, de életveszélyes is vezetni az autót, különösen esős időben, nedves utakon.
+1 Tanács a gumiabroncs ellenőrzéséhez
A gumiprofil mélységétől függetlenül 7-8 év után okvetlenül cserélje le a gumikat újakra. Ennyi év után a gumi anyaga egyre ridegebbé válik, kevésbé tapad, a fékút hosszabb lehet és hajlamosabb a hirtelen meghibásodásokra. Példák 10 éves gumiabroncs tönkremenetelére:

