A nyári gumik profilmélysége, mérése és figyelembevétele egyfajta iránytűként szolgál annak a nyomonkövetéséhez, hogy meddig használható még biztonsággal egy-egy gumi szett és mikor ajánlott inkább a gumicserét választani.
Felmerülhet persze kérdésként, hogy mi a profilmélység alsó határértéke, illetve hogyan lehet ezt mérni? A cikkben pontosan ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.
Miért fontos tényező a nyári gumi profilmélysége?

A nyári gumik profilmélysége azért lényeges, mert minél kopottabb egy autógumi, annál kisebb mértékben tud tapadást és stabilitást adni menet közben. A gumikopás fokmérője pedig az úgynevezett profilmélység. Aminek van egy alsó határértéke, aminél, ha előrehaladottabb a kopás mértéke, akkor
- kanyarvételeknél csökken az autó tapadása;
- már közepes sebességnél is drasztikusan romlik a jármű stabilitása;
- megnő a fékút;
- esős időben, nedves vagy csúszós útfelületen pedig fokozottabb a vízen felúszás veszélye.
Emiatt kulcsfontosságú figyelemmel kísérni és fenntartani a megfelelő profilmélységet a nyári autógumiknál.
Mennyi a nyári gumik profilmélységének minimum javasolt határértéke?
Kezdjük a törvényi előírással, ami alapján a profilmélység legalább 1,6 mm kell, hogy legyen. Fontos hozzátenni, hogy ennek a betartásával pusztán a jogszabályi előírásoknak lehet eleget tenni. A biztonságos autóvezetéshez szükséges állapottól ez messze van.
A nyári autógumik profilmélységének értéke optimális esetben minimum 3 mm. Persze az érték lehet ennél magasabb is. A betartása pedig azért célravezető, mert ezen a mélységen a nyári gumiabroncsok megfelelő tapadást és irányíthatóságot biztosíthatnak, akár nedves körülmények között is.
Amikor a profilmélység a javasolt határérték alá csökken, célszerű mielőbb lépéseket tenni a gumicsere érdekében. Felmerülhet persze kérdésként, hogy miként ellenőrizhető a profilmélység alakulása? Máris adunk néhány tippet ehhez is.
Hogyan lehet lemérni a nyári gumik profilmélységét?
A profilmélység mérésének legegyszerűbb módja egy speciális profilmélység mérő eszköz használata.
Persze ilyen nem feltétlenül akad kéznél minden garázsban, általában autószervizekben és gumiszervizekben lehet találkozni a profi eszközzel. A használata egyszerű, a futófelület mélyedéseibe kell helyezni, és máris kiolvasható a mélység értéke.
A nyári gumik profilmélysége alternatív módon is mérhető, például egy 100 Ft-os érme segítségével. Tudni kell ugyanis, hogy az érme ezüstszínű része pontosan 4 mm széles. Ezért, ha 100 Ft-os pénzérme ezüst része eltűnik az autógumi mintázatában, akkor minden rendben a futófelület profilmélységével.
Harmadik lehetőségként persze ott van a szemmérték is. A kopott gumiabroncs messziről is jól látható, és nem éri meg tovább kockáztatni a használatával.
Miért kockázatos kopott nyári gumiabroncsokkal tovább közlekedni?
Ahogy a minimum határérték alá csökken a profilmélység, úgy jelentkezhetnek ennek a negatív következményei:
- a biztonságos vezetést elősegítő tulajdonságok romlanak;
- szintén romlik az autó irányíthatósága, kanyarodási és fékezési teljesítménye;
- csökken a vízelvezetés hatékonysága, így csapadékos időben még inkább visszaesik a tapadás;
- ráadásul menet közben a zajszint is megnövekszik.
A legjobb, ha ezt a szélsőséges állapotot inkább meg sem várjuk, inkább proaktívan megelőzzük a problémát egy új gumiszett beszerzésével. Ebben jelenthet praktikus segítséget, hogy az oldalunkon már egy autótípus szerinti kereső is bátran kipróbálható.
A témához kapcsolódó bejegyzésünket olvasta már?
Kattintson a részletekhez: Meddig szavatos egy nyári gumi?