Autógumi rövidítések és jelzések
A gyártó jelén és az autógumi méretén túl a gyorsulási és tömegindexet, de egyéb hasznos információt is tartalmaznak, amelyek a gumi tulajdonságaira utalnak. Ezek a jelek tartalmazzák a gyártás évét, de azt is megmutatják, hogy nyári, téli vagy négyévszakos autógumiról van-e szó. Autógumi vásárláskor ezért nem elegendő a márka és a méret kiválasztása.
Az új autógumikra kötelező jelleggel felkerül a zajszintre, a gördülési ellenállásra (üzemanyag felhasználásban mutatkozik meg) és a vízfilmen történő irányíthatóságra utaló címke.
Példa autógumi jelzésre

RFT típusú autógumik jelzése gyártók szerint
A runflat típusú gumi oldala meg van erősítve, defekt után 80 km/h-ás sebességgel el lehet jutni vele a szervizig. Jelezheti ezt az autógumin az RFT, SSR, CSR, DSST, ROF, ZP, de akár kiírva is látható: RUNFLAT, vagy RUN ON FLAT. Ugyanezt jelentheti a az RF, XL, C REINFORCED stb a SUV, négykerék meghajtású járműveken, puttonyos vagy teherautókon. Az egyes gyártók más-más rövidítést alkalmaznak.
CSR Conti”Suport”Ring (CONTINENTAL)
DSST, ROF Dunlop”Set”Supporting”Technology (DUNLOP)
EMT Extended”Mobility”Technology (GOODYEAR)
HRS HANKOOK”Runflat”System
RFT Run”Flat”technology(BRIDGESTONE, FIRESTONE)
Az abroncsgyártók jelzései
C abroncsok a (könnyű) haszongépjárművekre
E4 az ECE jelölés, az E betű mögötti körben az ország jelölése
HP High”Performance -a teljesítmény abroncsok jelzése
Inside az aszimetrikus abroncs belső oldala, a szerelést segíti
M+S Mud&Snow (sár és hó) – a téli vagy a négyévszakos abroncs jelölése
MSF/FR gumik járdasziget elleni védelem FL/FP/RPD/ML)
3PMSF – (3 peaks Mountain Snow Flake) a három hegycsúcs hópehellyel a hóval fedett utakon való közlekedésre ajánlott gumik jelzése
Outside az aszimetrikus abroncs külő oldala, a szerelést segíti
RF, REINF Rein”Forced – a megerősített gumi jelzése
Studed – …téli gumi (nálunk nem engedélyezett)
UHP Ultra”Hight”Performance- magas teljesítményű gumik jelzése
ZR a 240km/h-nál nagyobb sebesség
XL eXtra2load – erősített oldalfalú abroncs, terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű, normál kivitelezésű abroncsoké
A sebességindex – SI (Speed Index)
| SI | Max sebesség (km/óra) | 
|---|---|
| L | 120 | 
| M | 130 | 
| N | 140 | 
| P | 150 | 
| Q | 160 | 
| R | 170 | 
| S | 180 | 
| T | 190 | 
| U | 200 | 
| H | 210 | 
| V | 240 | 
| W | 270 | 
| Y | 300 | 
| ZR | >240 | 
A sebességindex a maximálisan megengedett sebességet adja meg km/h-ban. A sebességhatárt nagy betűk jelzik az alábbi táblázat szerint:
A tömegindex – LI (Load Index)
A tömegindex a gumi maximális terhelhetőségét jelzi
| LI | 1 kerék tömege | Gépjármű tömege | LI | 1 kerék tömege | Gépjármű tömege | 
| 50 | 190 | 634 | 95 | 690 | 2300 | 
| 51 | 195 | 650 | 96 | 710 | 2357 | 
| 52 | 200 | 667 | 97 | 730 | 2434 | 
| 53 | 206 | 687 | 98 | 750 | 2500 | 
| 54 | 212 | 707 | 99 | 775 | 2584 | 
| 55 | 218 | 727 | 100 | 800 | 2667 | 
| 56 | 224 | 747 | 101 | 825 | 2750 | 
| 57 | 230 | 767 | 102 | 850 | 2834 | 
| 58 | 236 | 787 | 103 | 875 | 2917 | 
| 59 | 243 | 810 | 104 | 900 | 3000 | 
| 60 | 250 | 834 | 105 | 925 | 3084 | 
| 61 | 257 | 857 | 106 | 950 | 3167 | 
| 62 | 265 | 884 | 107 | 975 | 3250 | 
| 63 | 272 | 907 | 108 | 1000 | 3334 | 
| 64 | 28ö | 934 | 109 | 1030 | 3434 | 
| 65 | 290 | 967 | 110 | 1060 | 3534 | 
| 66 | 300 | 1000 | 111 | 1090 | 3634 | 
| 67 | 307 | 1024 | 112 | 1120 | 3734 | 
| 68 | 315 | 1050 | 113 | 1150 | 3834 | 
| 69 | 325 | 1084 | 114 | 1180 | 3934 | 
| 71 | 345 | 1150 | 115 | 1215 | 4050 | 
| 72 | 355 | 1184 | 116 | 1250 | 4167 | 
| 73 | 365 | 1217 | 117 | 1285 | 4284 | 
| 74 | 375 | 1250 | 118 | 1320 | 4400 | 
| 75 | 387 | 1290 | 119 | 1360 | 4534 | 
| 76 | 400 | 1334 | 120 | 1400 | 4667 | 
| 77 | 412 | 1374 | 121 | 1450 | 4834 | 
| 78 | 423 | 1417 | 122 | 1500 | 5000 | 
| 79 | 437 | 1457 | 123 | 1550 | 5167 | 
| 80 | 450 | 1500 | 124 | 1600 | 5334 | 
| 81 | 462 | 1540 | 125 | 1650 | 5500 | 
| 82 | 475 | 1584 | 126 | 1700 | 5667 | 
| 83 | 487 | 1624 | 127 | 1750 | 5834 | 
| 84 | 500 | 1667 | 128 | 1800 | 6000 | 
| 85 | 515 | 1717 | 129 | 1850 | 6167 | 
| 86 | 530 | 1767 | 130 | 1900 | 6334 | 
| 87 | 545 | 1817 | 131 | 1950 | 6500 | 
| 88 | 560 | 1867 | 132 | 2000 | 6667 | 
| 89 | 580 | 1934 | 133 | 2060 | 6867 | 
| 88 | 560 | 1867 | 134 | 2120 | 7067 | 
| 89 | 580 | 1934 | 135 | 2180 | 7267 | 
| 90 | 600 | 2000 | 136 | 2240 | 7467 | 
| 91 | 615 | 2050 | 137 | 2300 | 7667 | 
| 92 | 630 | 2100 | 138 | 2360 | 7867 | 
| 93 | 650 | 2167 | 139 | 2430 | 8100 | 
| 94 | 670 | 2234 | 
 | 
 | 
 | 
Mit jelent és hogyan értelmezhető a DOT szám?
Az időszakos gumiabroncs váltások, beszerzések során rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről. Ezért fontos újra tisztázni, mit kell tudni róla, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.
A DOT szám utolsó 4 karaktere a gyártás időpontját jelöli. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan gépjármű tulajdnos kizárólag néhány hónappal korábbi, de max. 1 éven belüli gyártási idejű abroncsot keres, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló termék, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3–5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
