Gumikopás ellenőrzése és megelőzése

A gumik rugalmasak és ellenállók, ideális körülmények között éveken át kitarthatnak.

Az abroncsok, bizonyos esetekben szabálytalan módon kophatnak, ami defekthez vagy akár balesethez is vezethet.

A gumik kopásállapotát szemrevételezéssel, összehasonlítással magunk is értékelhetjük.

Féloldalas kopás

  • Féloldalas kopás a futómű nem megfelelő beállítása miatt történhet. Ez alatt azt értjük, hogy a kerekek túlzottan szét- vagy éppen összetartanak a gyári értékhez képest. Így a kerék a gumi egyik felén jobban tapad és így erőteljesebb a kopás.
  • A tengelygeometria torzulása a figyelmetlen vezetés miatt is kialakulhat. Mindannyian ismerjük a magyar utakra jellemző kátyúkat, de még a padkának ütközés is okozhat ilyen téren problémákat. Egy-egy ilyen esemény után érdemes az abroncs mellett a futómű beállításait is ellenőriztetni.
  • Ilyen kopást okozhat még a nem gyári abroncsméret és a karosszéria helytelen szerelése is.
  • Megelőzni rendszeres ellenőrzéssel és gyári értékek betartásával lehetséges.

Középső kopás

  • A középső kopás a nagy teljesítményű járműveknél fordul elő leggyakrabban.
  • Nagy sebesség mellett a gumiabroncs futófelületének közepe erősebben nyomódik az úttesthez, így erősebb is a középső felület kopása. Ez a folyamat felgyorsulhat, ha a gumiabroncsot a gyári nyomás maximumához közel, vagy felette tartjuk.
  • Itt a futómű ellenőrzése és a guminyomás gyári értéken belül tartása a legbiztosabb eljárás.

Kopás mindkét szélen

  • Ha a gumiabroncs mindkét szélen kopottabb, valószínűleg alacsony a benne lévő nyomás, ami csökkenti a bordázat élettartamát a szélein és túlmelegedéssel járhat, ami a gumiabroncs tartósságát rontja.
  • Pénztárcánkba is jobban bele kell nyúlnunk, a gördülési ellenállás növekedése miatt.
  • A nyomás rendszeres ellenőrzése (2 hetente, de legalább havonta) a probléma megelőzéséhez nélkülözhetetlen.

Kagylós kopás

  • Kagylós kopásról beszélünk, amikor a futófelület különböző helyeken, egyenetlenül kopik, ami jellegzetes, kagyló formájú mintázatot eredményez. Ezt kezünkkel is észlelhetjük miközben a gumit a menetiránynak megfelelően görgetve kézzel végig tapintjuk.
  • Ezt a kopástípust általában a lengéscsillapító hibájára lehet visszavezetni. Ha az autó nem tudja felfogni az úthibák és egyenetlenségek erejét, az a gumi egyenetlen kopásához vezethet.
  • A lengéscsillapító rendszeres ellenőrzése szükséges a kagylós gumi kopás megelőzéshez.

Diagonális kopás

  • A kerekek kúszása eredményezhet ilyen kopást, a gumin egy, az autó síkjához képest 45 fokos szöget bezáró kopásminta jelentkezhet.
  • Ez a kopás az első kerekes autókra jellemző.
  • A futómű, a lengéscsillapító és a keréknyomás ellenőrzésével megelőzhető.

Kordszál szakadása

  • A gumiabroncs oldalából kitüremkedő dudor nagyobb kátyúba vagy magasabb járdaszegélybe futás miatt jelentkezhet.
  • A kordszálak elszakadását peremfalszakadás követheti, kevésbé súlyos esetben dudorok jelenhetnek meg az abroncson.
  • A körültekintő vezetés és a kátyúra futás utáni abroncs ellenőrzés a legjobb mód a későbbi problémák elkerülésére.

Futófelületi darabok kiszakadása

  • A nagy teljesítményű terepjárók estén jellemző, de nem gyakori.
  • Kanyarodás és erős gáz mellett a belső íven futó kerék elveszti a tapadását, kipörög és kis darabok szakadnak ki a gumi futófelületéből.
  • Óvatosabb, kevésbé „sportos” gázadással megelőzhető a gumi roncsolódása.

Foltos kopás (lapra fékezés, radírozott kopás)

  • Nagy erővel történő („satu”) fékezés okozza. A kerekek leblokkolnak, úttal érintkező felületük erősen felhevül, intenzíven kopik, fekete csíkot hagyva az aszfalton.
  • ABS-el rendelkező autók esetén ez a kopásfajta ritkább, de nem gátolja meg teljesen a gumik kopását.
  • A gumikat kímélő óvatosabb vezetési stílussal előzhető meg.

Néhány összefoglaló tanács a gumiabroncs állapotának ellenőrzéséhez

  • Az abroncsok állapotát két hetente, de legalább havonta ellenőrizzük.
  • Kátyúba hajtás vagy padkára futás esetén vegyük fontolóra a futómű műszeres ellenőrzését megfelelő szakszervizben, vagy gumiszervizben.
  • A guminyomás ellenőrző mérését lehetőleg hideg állapotban végezzük, ellenkező esetben már 1 megtett km is növeli a nyomást, így nem kapunk valós mérési eredményt.
  • Abban az esetben, ha a gumikba épített jelzősávok a felszínre kerülnek, egy szintben a bordákkal, azonnal ki kell cserélni a gumikat.
  • A gumiprofil mélységét is figyelni kell, szakszervízben külön eszközt használnak erre a célra, de ennek hiányában egy százas érmével is elvégezhető az ellenőrzés. Ha az ezüst külső kör elmerül a gumi bordái alá, a profilmélység még megfelelő.
  • 4 mm alatt veszélyesnek tartják, így ha az ezüst kilátszik, az abroncsot cserélni kell.
  • 2 mm alatti profilmélység mellett nem csak hogy büntetendő, de életveszélyes is vezetni az autót, különösen esős időben, nedves utakon.

+1 Tanács a gumiabroncs ellenőrzéséhez

A gumiprofil mélységétől függetlenül 7-8 év után okvetlenül cserélje le a gumikat újakra. Ennyi év után a gumi anyaga egyre ridegebbé válik, kevésbé tapad, a fékút hosszabb lehet és hajlamosabb a hirtelen meghibásodásokra. Példák 10 éves gumiabroncs tönkremenetelére:

INGYENES HÁZHOZ SZÁLLÍTÁS!

Rendeljen bármilyen gumit vagy felnit, most ingyen kiszállítjuk Önnek!