Autógumi rövidítések és jelzések
A gyártó jelén és az autógumi méretén túl a gyorsulási és tömegindexet, de egyéb hasznos információt is tartalmaznak, amelyek a gumi tulajdonságaira utalnak. Ezek a jelek tartalmazzák a gyártás évét, de azt is megmutatják, hogy nyári, téli vagy négyévszakos autógumiról van-e szó. Autógumi vásárláskor ezért nem elegendő a márka és a méret kiválasztása.
Az új autógumikra kötelező jelleggel felkerül a zajszintre, a gördülési ellenállásra (üzemanyag felhasználásban mutatkozik meg) és a vízfilmen történő irányíthatóságra utaló címke.
Példa autógumi jelzésre

RFT típusú autógumik jelzése gyártók szerint
A runflat típusú gumi oldala meg van erősítve, defekt után 80 km/h-ás sebességgel el lehet jutni vele a szervizig. Jelezheti ezt az autógumin az RFT, SSR, CSR, DSST, ROF, ZP, de akár kiírva is látható: RUNFLAT, vagy RUN ON FLAT. Ugyanezt jelentheti a az RF, XL, C REINFORCED stb a SUV, négykerék meghajtású járműveken, puttonyos vagy teherautókon. Az egyes gyártók más-más rövidítést alkalmaznak.
CSR Conti”Suport”Ring (CONTINENTAL)
DSST, ROF Dunlop”Set”Supporting”Technology (DUNLOP)
EMT Extended”Mobility”Technology (GOODYEAR)
HRS HANKOOK”Runflat”System
RFT Run”Flat”technology(BRIDGESTONE, FIRESTONE)
Az abroncsgyártók jelzései
C abroncsok a (könnyű) haszongépjárművekre
E4 az ECE jelölés, az E betű mögötti körben az ország jelölése
HP High”Performance -a teljesítmény abroncsok jelzése
Inside az aszimetrikus abroncs belső oldala, a szerelést segíti
M+S Mud&Snow (sár és hó) – a téli vagy a négyévszakos abroncs jelölése
MSF/FR gumik járdasziget elleni védelem FL/FP/RPD/ML)
3PMSF – (3 peaks Mountain Snow Flake) a három hegycsúcs hópehellyel a hóval fedett utakon való közlekedésre ajánlott gumik jelzése
Outside az aszimetrikus abroncs külő oldala, a szerelést segíti
RF, REINF Rein”Forced – a megerősített gumi jelzése
Studed – …téli gumi (nálunk nem engedélyezett)
UHP Ultra”Hight”Performance- magas teljesítményű gumik jelzése
ZR a 240km/h-nál nagyobb sebesség
XL eXtra2load – erősített oldalfalú abroncs, terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű, normál kivitelezésű abroncsoké
A sebességindex – SI (Speed Index)
SI | Max sebesség (km/óra) |
---|---|
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | >240 |
A sebességindex a maximálisan megengedett sebességet adja meg km/h-ban. A sebességhatárt nagy betűk jelzik az alábbi táblázat szerint:
A tömegindex – LI (Load Index)
A tömegindex a gumi maximális terhelhetőségét jelzi
LI |
1 kerék tömege |
Gépjármű tömege |
LI |
1 kerék tömege |
Gépjármű tömege |
50 |
190 |
634 |
95 |
690 |
2300 |
51 |
195 |
650 |
96 |
710 |
2357 |
52 |
200 |
667 |
97 |
730 |
2434 |
53 |
206 |
687 |
98 |
750 |
2500 |
54 |
212 |
707 |
99 |
775 |
2584 |
55 |
218 |
727 |
100 |
800 |
2667 |
56 |
224 |
747 |
101 |
825 |
2750 |
57 |
230 |
767 |
102 |
850 |
2834 |
58 |
236 |
787 |
103 |
875 |
2917 |
59 |
243 |
810 |
104 |
900 |
3000 |
60 |
250 |
834 |
105 |
925 |
3084 |
61 |
257 |
857 |
106 |
950 |
3167 |
62 |
265 |
884 |
107 |
975 |
3250 |
63 |
272 |
907 |
108 |
1000 |
3334 |
64 |
28ö |
934 |
109 |
1030 |
3434 |
65 |
290 |
967 |
110 |
1060 |
3534 |
66 |
300 |
1000 |
111 |
1090 |
3634 |
67 |
307 |
1024 |
112 |
1120 |
3734 |
68 |
315 |
1050 |
113 |
1150 |
3834 |
69 |
325 |
1084 |
114 |
1180 |
3934 |
71 |
345 |
1150 |
115 |
1215 |
4050 |
72 |
355 |
1184 |
116 |
1250 |
4167 |
73 |
365 |
1217 |
117 |
1285 |
4284 |
74 |
375 |
1250 |
118 |
1320 |
4400 |
75 |
387 |
1290 |
119 |
1360 |
4534 |
76 |
400 |
1334 |
120 |
1400 |
4667 |
77 |
412 |
1374 |
121 |
1450 |
4834 |
78 |
423 |
1417 |
122 |
1500 |
5000 |
79 |
437 |
1457 |
123 |
1550 |
5167 |
80 |
450 |
1500 |
124 |
1600 |
5334 |
81 |
462 |
1540 |
125 |
1650 |
5500 |
82 |
475 |
1584 |
126 |
1700 |
5667 |
83 |
487 |
1624 |
127 |
1750 |
5834 |
84 |
500 |
1667 |
128 |
1800 |
6000 |
85 |
515 |
1717 |
129 |
1850 |
6167 |
86 |
530 |
1767 |
130 |
1900 |
6334 |
87 |
545 |
1817 |
131 |
1950 |
6500 |
88 |
560 |
1867 |
132 |
2000 |
6667 |
89 |
580 |
1934 |
133 |
2060 |
6867 |
88 |
560 |
1867 |
134 |
2120 |
7067 |
89 |
580 |
1934 |
135 |
2180 |
7267 |
90 |
600 |
2000 |
136 |
2240 |
7467 |
91 |
615 |
2050 |
137 |
2300 |
7667 |
92 |
630 |
2100 |
138 |
2360 |
7867 |
93 |
650 |
2167 |
139 |
2430 |
8100 |
94 |
670 |
2234 |
|
|
|
Mit jelent és hogyan értelmezhető a DOT szám?
Az időszakos gumiabroncs váltások, beszerzések során rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről. Ezért fontos újra tisztázni, mit kell tudni róla, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.
A DOT szám utolsó 4 karaktere a gyártás időpontját jelöli. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan gépjármű tulajdnos kizárólag néhány hónappal korábbi, de max. 1 éven belüli gyártási idejű abroncsot keres, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló termék, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3–5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.