Barion Pixel

Tudásbázis - gumiabroncs kisokos

Tudj meg mindent, amit az abroncsokról érdemes tudni!
Gyakorlati tippek, szakmai magyarázatok és hasznos tanácsok – egy helyen, érthetően.

Itt találod a tartalomjegyzéket:

1. Probléma felismerése és az első lépések

Milyen jelek utalnak arra, hogy egy gumi defektes vagy tönkrement?

 

  • Lassan ereszt a kerék (gyakori pumpálás szükséges).

  • Teljesen leeresztett, lapos gumi.

  • Oldalfalon kidudorodás vagy repedés látható.

  • Futófelületen vágás, szög, csavar vagy más idegen tárgy.

  • Vezetés közben rázkódás, instabilitás, kormányrángás.

Defekt típusai:

 

  • Lassú levegővesztés – például szög miatt.

  • Hirtelen nyomásvesztés – éles tárgy vagy szerkezeti hiba.

  • Vágás – kő, járdaszegély, egyéb sérülés.

  • Kidudorodás – az abroncs szerkezete megsérültek, így veszélyessé vált.

Mi a teendő, ha útközben durran el a kerék?

 

  1. Ne fékezz hirtelen! Tartsd erősen a kormányt, próbáld stabilan tartani az autót.

  2. Lassan engedd el a gázt, hagyd lassulni a járművet.

  3. Húzódj le biztonságosan a leállósávba vagy út szélére.

  4. Kapcsold be az elakadásjelzőt, tedd ki az elakadásjelző háromszöget.

Mikor javítható egy gumi, és mikor kell mindenképp cserélni?

 

  • Javítható: ha a futófelületen van kis szúrás (pl. szög), és nincs szerkezeti sérülés.

  • Nem javítható, cserélni kell:

    • Oldalfal sérült vagy vágott.

    • Kidudorodás látható.

    • Peremsérülés történt.

    • Nagy sebességnél bekövetkezett durrdefekt után.

2. Gumi kiválasztása

Hogyan lehet leolvasni a gumi méretét?

Példa: 205/55 R16

  • 205 – a futófelület szélessége mm-ben.

  • 55 – az oldalfal magassága a szélesség %-ában (itt 55%).

  • R – radiál szerkezetű gumi.

  • 16 – a felni átmérője colban.

DOT szám – a gumi kora

 

  • 4 számjegyű kód a gumi oldalán.

  • Példa: 0523 → 2023. év 5. hete.

  • Általános szabály: 6 évnél idősebb gumi már nem javasolt, még ha van rajta minta, akkor sem.

Terhelési és sebességindex

 

  • Terhelési index (pl. 91): mennyi súlyt bír el egy gumi.

  • Sebességindex (pl. V): legnagyobb biztonságos sebesség.

    • T: 190 km/h

    • H: 210 km/h

    • V: 240 km/h

    • W: 270 km/h

Nyári vs. téli vs. négyévszakos gumi

 

  • Nyári: keményebb keverék, melegben biztonságosabb.

  • Téli: puhább keverék, lamellák a hó/jég miatt.

  • Négyévszakos: kompromisszum, kevés km-t futóknak ideális.

Mikor válassz négyévszakos gumit?

 

  • Ha évente keveset vezetsz.

  • Ha főleg városban használod az autót.

  • Ha nem közlekedsz gyakran hegyes, extrém havas körülmények között.

Prémium, közép és budget gumik közti különbség

 

  • Prémium: hosszabb élettartam, jobb tapadás, halkabb.

  • Középkategória: jó ár-érték arány.

  • Budget: olcsóbb, de rövidebb élettartam, gyengébb tapadás.

3. Felni és kompatibilitás

Honnan tudhatod, hogy az új gumi jó lesz-e a felnire?

 

  • A gumi mérete mindig egyezzen a felni méretével (pl. R16 gumi csak 16-os felnire jó).

Mikor kell új felnit venni?

 

  • Ha a régi repedt, sérült, deformált.

  • Ha más átmérőjű gumira váltasz.

Fontos fogalmak:

 

  • ET szám: a felni besajtolási mélysége, meghatározza a kerék helyzetét.

  • Osztókör: a csavarok közti távolság.

  • Agyméret: a középső furat átmérője.

Alumínium vs. acél felni

 

  • Alu: szebb, könnyebb, jobb vezetési élmény, drágább.

  • Acél: olcsóbb, strapabíróbb, télen gyakran használják.

4. Vásárlási és logisztikai kérdések

  • Új gumit mindig párban vagy szettben érdemes venni.

  • Ha csak két gumi cserés, az újakat hátra kell tenni a jobb tapadás miatt.

  • Ideális profilmélység: új guminál kb. 8 mm.

    • Téli gumi: 4 mm alatt már nem biztonságos.

    • Nyári gumi: 3 mm alatt cserélendő.

Márka szerepe

 

  • Ismert gyártók (Michelin, Continental, Goodyear, Hankook stb.) megbízhatóbb minőséget adnak.

  • Olcsóbb márkáknál nagyobb lehet a kopás, hosszabb a fékút.

5. Szerelés és karbantartás

Gumiszerelés menete:

 

    1. Régi gumi leszerelése.

    2. Új gumi felhelyezése a felnire.

    3. Szelep ellenőrzése/cseréje.

    4. Centrírozás – súlyokkal kiegyensúlyozzák a kereket.

    5. Felszerelés az autóra.

TPMS (guminyomás-ellenőrző rendszer)

 

  • Jelzi, ha csökken a nyomás.

  • Ha világít a műszerfalon, azonnal ellenőrizni kell.

Guminyomás

 

  • Ajánlott érték: az autó ajtaján vagy kézikönyvében találod.

  • Havonta legalább egyszer ellenőrizni kell.

  • Hideg gumin mérjük!

Tárolás

 

  • Száraz, hűvös helyen, napfénytől védve.

  • Felniken állítva, felni nélkül fektetve.

Gyakori hibák:

 

  • Túl alacsony vagy túl magas nyomás.

  • Nem megfelelő tárolás (napsütésben, nedves helyen).

  • Sérült, öreg gumik használata.

6. Biztonság és hosszú távú használat

  • Fékút: a kopott gumi akár több méterrel hosszabb fékutat eredményez.

  • Fogyasztás: rossz nyomás vagy rossz minőségű gumi növeli az üzemanyag-fogyasztást.

  • Aquaplaning: amikor a vízréteg miatt a gumi nem érintkezik az aszfalttal. Megelőzés: megfelelő profilmélység, minőségi gumi.

  • Érdemes 1-2 havonta ellenőrizni a gumik állapotát.

  • Használt gumi vásárlása: csak akkor ajánlott, ha ismered az előéletét, nem túl öreg, és nem sérült.

  • Élettartam növelése:

    • Kímélő vezetési stílus.

    • Rendszeres nyomásellenőrzés.

    • Rotálás (kb. 10 000 km-enként az első és hátsó gumik cseréje).

INGYENES HÁZHOZ SZÁLLÍTÁS!

Rendeljen bármilyen gumit vagy felnit, most ingyen kiszállítjuk Önnek!